Welke klachten HEB JIJ?

Wel eens naar je kat of je hond gekeken als die zich niet lekker voelt? Die zoekt een plekje om rustig te gaan liggen, zodat hun lichaam kan herstellen. Daar kunnen wij als mensen nog iets van leren.

Naast rust zoeken is het belangrijk te luisteren naar je lichaam. Kleine en grote pijnen en ongemakken proberen je wat te vertellen. Door daar naar te luisteren en dingen anders te gaan doen, kun je klachten verminderen.  Het is dus belangrijk deze waarschuwingssignalen tijdig te herkennen

Als gevolg van de overbelasting bij burn-out kan spanning kan zich overal in het lichaam vastzetten en voor pijnklachten zorgen. Voorbeelden zijn: hoofdpijn, slaapproblemen, buikpijn, RSI, concentratieproblemen , nek/schouderklachten, pijn in heupen en knieën,

Hoofdpijn kan betekenen dat je teveel piekert, maar ook dat je schouders en nek vast zitten. Ook kan verkeerd ademhalen, verkeerde voeding, allergie, verkeerde houding, een te hoge bloeddruk, overgang of PMS zorgen voor hoofdpijn.

Slecht slapen kan komen door verkeerde voeding, stress thuis of op het werk, de overgang of omdat je er ‘nachts te vaak uit moet om te plassen.

Buikpijn kan komen door stress, verkeerde voeding, intoleranties of allergie, maar ook door een verkeerde houding ontstaan.

RSI is niet alleen het te vaak dezelfde beweging doen, maar ook het niet ingrijpen van jezelf op iets waarvan je weet dat je er last van krijgt. Dit kan een voorbode zijn van burn-out!

Concentratieproblemen kunnen komen door stress, burn-out, verkeerde voeding, slecht slapen, overgang, onvoldoende ontspanning, onzekerheid.